Albany and the whales - Reisverslag uit Mandurah, Australië van Marie-Louise en Coos Hoek - WaarBenJij.nu Albany and the whales - Reisverslag uit Mandurah, Australië van Marie-Louise en Coos Hoek - WaarBenJij.nu

Albany and the whales

Door: Coos

Blijf op de hoogte en volg Marie-Louise en Coos

22 Maart 2016 | Australië, Mandurah

Na het ontbijt in een uitstekend restaurant hebben we eerst een uitgebreide wandeling gemaakt door een natuurpark aan de kust. Prachtige uitzichten, kolibri-achtige vogels en grote salamanders waarvan ik de naam niet weet. Interessante beesten om te zien omdat ze ons foto's van heel dichtbij lieten maken. Kennelijk niet erg angstig aangelegd. We hadden van dat pad een bijzonder fraai uitzicht over de baai waar Albany aan ligt. Echt prachtig en de zee was kristalhelder, geen spoortje vuil te zien
Na die wandeling gingen we naar een walvisstation ongeveer 21 kilometer verderop aan de kust. Dat was het laatste station in Australie waar nog walvissen werden gevangen. Er ligt nog een boot op het droge waarmee dat gebeurde. De beesten werden met een kanon gevangen, op de boot gesleurd en daar direct versneden en verwerkt tot stukken die in koelruimtes werden bewaard tot de boot weer in de haven lag. Er hingen veel foto's die lieten zien hoe dat gebeurde. Eigenlijk een heel erg gruwelijk gebeuren maar ook heel erg zwaar werk wat ze deden met zo'n 17 tot 20 mannen per boot. Er liggen ook een aantal skeletten van walvissen, zo'n 22 meter lang. Enorme vissen, heel erg indrukwekkend. Gelukkig is het nu zo dat, sinds de walvisvangst verboden is, het aantal walvissen weer toeneemt.
Vanavond hebben we chinees gegeten in een uitstekend restaurant in Albany. Het weer vandaag was Hollands. Vanmorgen regen en de rest van de dag geen zon gezien. Ongeveer 23 graden dus toch wel aangenaam.

• 22 Maart 2016 - 13:41

Yvonne:

Hoi, mooie foto's heb je gemaakt. Had wel gedacht een foto te zien van de "hagedis". Was het niet een varaan? Kijk uit naar het volgende verslag + foto's.

• 22 Maart 2016 - 14:11

Ellen Van Cooten:

Hallo Coos en Marie-Louise,

wat hebben jullie al veel ondernomen de eerste week!
    Leuk om jullie ervaringen te lezen en de prachtige foto's te bekijken.
    Prettige voortzetting van de vakantie!

Hartelijke groet,
    Ellen

• 22 Maart 2016 - 16:26

Joline:

He guys, vandaag in een ruk al jullie reisverhalen gelezen. Inderdaad hebben jullie al veel ondernomen de eerste week. Je krijgt wel een goede indruk van het land.
    Genieten nog de komende tijd en dank voor de uitgebreide verslagen en mooie foto's.

Lieve groeten van p en j

• 24 Maart 2016 - 10:38

Hein Wanders:

Dag Marie-Louise en Coos,

Leuke berichten en mooie foto's. Albany en de walvisvaart is een interessante bijdrage. Ondanks alle gruwelijkheden was het toch een boeiend en fascinerend bedrijf. Wie kent het verhaal van "Moby Dick" niet? En hebben we niet allemaal (van onze generatie uiteraard) genoten van de gelijknamige zwart-wit film met de legendarische Gregory Peck in de hoofdrol?
    Wat de milieubewuste Nederlander van de huidige generatie(s) niet graag horen, is dat ook Nederland van 1946 tot 1955 met de "Willem Barendsz" intensief rond Antarctica op walvissen heeft gejaagd.Ons dagelijks lepeltje levertraan was een van de producten van het fabrieksschip van de "Nederlandse Maatschappij voor de Walvischvaart".
    we kijken vooruit naar het volgende bericht.

Hartelijke groeten,
    Hein en Wies

• 24 Maart 2016 - 10:56

Otto En Corry:

Wat ziet het ef toch mooi uit, en keuke foto's en zo te lezen genieten jullie volop.
    Groetjes v ons.

• 24 Maart 2016 - 10:58

Otto En Corry:

Beetje rare zin Coos en Marie louise, maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel

Marie-Louise en Coos

Vanaf 15 maart tot 5 april gaan we weer naar Australië om onze vrienden te bezoeken. Deze keer gaan we niet rondreizen maar blijven we meer geconcentreerd in een kleiner gebied dan de vorige keer. In 2009 hebben we een lange rondreis gemaakt door geheel Western Australia. Het meeste daar hebben we dus al gezien. Nu gaan we op bezoek bij onze vrienden in Mandurah en gaan we vanuit die plaats wat trips maken in Zuid-west Australië. Het lijkt ons dat we ons daar uitstekend zullen vermaken. Vooral door het goede gezelschap en natuurlijk ook het fraaie weer!

Actief sinds 14 Jan. 2016